Bedankt voor uw interesse in Centralpoint. Op werkdagen tussen 8:30 en 17:30 uur kunt u voor zakelijk IT advies live met een van onze medewerkers chatten of whatsappen. Laat hieronder uw vraag achter dan zorgen wij er voor dat u binnen 1 werkdag een antwoord krijgt.
* u kunt als Consument niet bij ons bestellen. => Lees hier onze privacy- en cookieverklaring5 trends voor bedrijven die duurzame IT serieus nemen
Duurzaamheid wordt corebusiness
Duurzame IT is geen randvoorwaarde meer. Steeds meer organisaties leveren een actieve bijdrage aan een duurzame wereld. Door hun CO2-voetafdruk en eWaste te beperken, of zelfs klimaatpositief te worden.
IT-oplossingen kunnen helpen bij het oplossen van klimaatproblemen. Tegelijkertijd heeft IT zelf ook een CO2-voetafdruk. Door de negatieve impact van IT op ons klimaat terug te brengen, houden we onze planeet leefbaar voor volgende generaties. Uiteraard is dat al beloning genoeg. Maar een effectieve duurzame strategie genereert nog meer voordelen. In dit artikel nemen we je mee in 5 trends die je helpen bij het zetten van de volgende duurzame stap voor jouw onderneming.
1. Duurzaamheid wordt corebusiness
Steeds meer bedrijven nemen duurzaamheid serieus. Om duurzame inspanningen meetbaar te maken en inzichtelijk voor beleggers, consumenten en de organisatie zelf, zijn er verschillende scores ontwikkeld. De ESG-score is de bekendste en wordt steeds belangrijker voor organisaties. Deze score laat zien hoe een organisatie het doet op het gebied van milieu (Environmental), maatschappij (Social) en bestuur (Governance). Onderzoek van McKinsey wijst uit dat organisaties met een hoge ESG-score beter presteren op de (middel)lange termijn en dat klanten en medewerkers ze positiever beoordelen.
Maar hoe verbeter je de ESG-score van je organisatie? Een goede ESG-strategie begint volgens GRESB, een onafhankelijke benchmark die vastgoedfondsen beoordeelt en vergelijkt op ESG-prestaties, met het bepalen van richtlijnen en standaarden die voor jouw organisatie gelden. Sommige richtlijnen zijn algemeen, zoals de Global Reporting Initiative (GRI) en Sustainable Development Goals (SDG). Anderen zijn onderwerp- of branchespecifiek.
Verdiep je hier dus in en bepaal welke van toepassing zijn op jouw organisatie. Je kunt context aan geformuleerde doelen toevoegen door ze te koppelen aan klimaatdoelstellingen van de EU. Ook helpt het om doelen te stellen die in lijn zijn met de hoofdactiviteiten van je organisatie. Een cateringbedrijf kan zijn ESG-score bijvoorbeeld verbeteren door bestaande middelen en connecties in te zetten voor een voedselinitiatief, zoals een voedselactie voor daklozen.
2. Meer grip op waardevolle én verkwistende data
De hoeveelheid data die organisaties genereren groeit exponentieel. Die data kan helpen met voor het verduurzamen van organisaties. Met een [ Carbon Footprint Calculator ] kun je bijvoorbeeld inzicht creëren in de mogelijkheden om de CO2-uitstoot van je organisatie te verminderen. Door die data hierna te monitoren met slimme tools en dashboards maak je ook de resultaten van duurzame inspanningen inzichtelijk voor de eigen organisatie en bijvoorbeeld ook investeerders en overheidsinstanties.
Data is soms ook deel van het probleem. Dark data is bijvoorbeeld informatie die organisaties verzamelen tijdens reguliere bedrijfsactiviteiten, maar waarmee ze verder niets doen. Denk aan logbestanden, gegevens van oud-medewerkers, oude e-mails en data van klantinteracties. Deze data neemt waardevolle ruimte in beslag. Ook neemt het risico op datalekken toe, want dark data wordt vaak niet op dezelfde manier beveiligd als data die actief wordt gebruikt.
Onderzoek van datamanagementbedrijf Veritas laat zien dat zo’n 52% van alle opgeslagen data wereldwijd dark data is. Jaarlijks veroorzaakt deze dark data zo’n 6,4 miljoen ton aan CO2-uitstoot. De verwachting is dat dit in 2025 zelfs verviervoudigd is.
Gelukkig kunnen bedrijven de controle over hun data terugkrijgen. “Dat doen ze door hun opslagbeleid te herzien, en reeds opgeslagen data nauwkeurig te analyseren,” legt expert Phil Brace van Veritas uit. “Zo helpen ze om onze planeet te beschermen, en lopen ze ook nog minder veiligheidsrisico’s.”
3. Hybride werken als CO2-beperkende oplossing
Thuiswerken. Door COVID-19 moesten we, maar intussen zijn er veel medewerkers die niet meer terug willen naar de oude situatie. Dat is ook goed voor het milieu. Het aantal auto’s op de weg vermindert, net als het energieverbruik van kantoorgebouwen. Hierdoor neemt de totale CO2-uitstoot en het verbruik van fossiele brandstoffen af. Een mooie win-winsituatie voor werknemers en onze planeet.
Maar hoe maak je hybride werken succesvol binnen je organisatie? Deze 3 tips helpen je daarbij:
- Krijg inzicht in de kantoorbezetting
Het meten van de kantoorbezetting heeft veel voordelen. Het geeft inzicht in werkpatronen en helpt bij het bepalen van de benodigde ruimte. Vervolgens kan de kantoorruimte efficiënter gebruikt worden. Ook kunnen hybride medewerkers taken waarvoor ze naar kantoor komen beter plannen.
- Faciliteer Activity Based Working
Hierbij kiezen medewerkers zelf een plek om te werken, passend bij de activiteiten of hun persoonlijkheid. Dit wordt gefaciliteerd door op kantoor een goede balans te bieden tussen open en gesloten ruimtes en variatie tussen het type werk- en vergaderplekken. En door ervoor te zorgen dat er voldoende technologie aanwezig is die werken op afstand ondersteund.
- Creëer een flexibele omgeving
Een kantoorruimte die flexibel ingezet kan worden voor verschillende doeleinden, zorgt voor nog meer efficiëntie. Bij Steelcase, een Amerikaans bedrijf in kantoormeubilair, hebben ze een flexibele kantoorruimte. Deze ruimte is in de ochtend geoptimaliseerd voor vergaderingen, tijdens lunchtijd verandert het in een lunchcafé, ’s middags worden er presentaties gegeven en ’s avonds verhuren ze het voor evenementen.
4. Circulariteit is de nieuwe standaard
Lang was de lineaire economie de norm. Hierin gaat de productie en het gebruik van goederen volgens een lineair patroon: maken, kopen, gebruiken en weggooien. Hierdoor worden natuurlijke hulpbronnen uitgeput en neemt de CO2-uitstoot toe. Vooral in de IT-sector zijn de gevolgen van deze lineaire economie zorgwekkend. E-waste (elektronisch afval) is op dit moment zelfs de snelst groeiende afvalstroom ter wereld. Dit blijkt uit een rapport over circulair IT-management van TCO Development, de organisatie achter TCO Certified (een duurzaamheidscertificering voor IT-producten).
Het doel van een circulaire economie is om de levensduur van producten te verlengen en materialen steeds opnieuw te gebruiken. Hoe pas je dit toe op IT? Met deze inzichten uit het rapport van TCO Development:
- Gebruik IT-producten langer (en verkoop ze of ruil ze in als je ze niet meer gebruikt). Een laptop zes jaar gebruiken, in plaats van vier, vermindert de uitstoot al met 29 procent.
- Koop producten in die gemaakt zijn voor een lange levensduur. Vaak worden IT-producten vervangen omdat de batterij zijn capaciteit is verloren. Of doordat één onderdeel niet meer werkt of verouderd is. Koop daarom producten met batterijen van goede kwaliteit en met onderdelen die eenvoudig te vervangen of repareren zijn.
- Bespreek circulariteit met je IT-leveranciers. Geef in een vroeg stadium aan dat langer gebruik je doel is. Laat dit opnemen in de contractvoorwaarden en overweeg garanties en andere serviceovereenkomsten. Sommige leveranciers hebben programma’s die het op duurzame wijze selecteren, ondersteunen en inruilen van apparatuur makkelijk maken.
5. Van klimaatneutraal naar klimaatpositief
Steeds meer bedrijven streven ernaar om klimaatneutraal of ‘net zero’ te worden. En er is alweer een volgende stap in opkomst: klimaatpositiviteit. Wat het verschil is tussen deze drie?
- Klimaatneutraal houdt in dat alle broeikasgassen die een organisatie uitstoot in balans worden gebracht door dezelfde hoeveelheid uit de atmosfeer te halen.
- Net zero betekent dat de bedrijfsactiviteiten helemaal geen broeikasgassen uitstoten.
- Klimaatpositief (of koolstofnegatief) is het nieuwe einddoel. In deze fase worden er meer broeikasgassen uit de atmosfeer gehaald dan er worden uitgestoten.
Door klimaatneutraal (of net zero) te worden, helpen bedrijven de opwarming van de aarde tegen te gaan. Klimaatpositiviteit helpt om de gevolgen van klimaatverandering om te keren en het milieu te verrijken. Maar welke extra stap zetten bedrijven om klimaatpositief te worden? Yoghurt Barn doet dit bijvoorbeeld door hun uitstoot met 110% te compenseren via herbebossingsprojecten.
Microsoft en Google doen daar een schepje bovenop. Microsoft wil in 2050 de volledige CO2-afdruk van het bedrijf – sinds de oprichting in 1975 – hebben gewist. Hiervoor werken ze aan een nieuwe technologie waarmee CO2 uit de lucht gehaald wordt en investeren ze ook in herbebossing. Google heeft dit doel al bereikt. Het bedrijf werd in 1998 opgericht, in 2007 werden ze klimaatneutraal en in 2020 konden ze hun historische CO2-afdruk al wissen.
Neemt contact op
Wil je meer informatie? Vul dan het rechter formulier in. Onze specialisten helpen je graag verder.