Alignment business en IT

Alignment business en IT: de sleutel tot succesvolle digitale transformatie

Digitale transformatie staat bij veel organisaties hoog op de agenda. Cruciale stap is op deze weg is het op één lijn brengen van de business- en IT-doelen. Waarom is dit vaak zo’n lastige uitdaging, wat kenmerkt organisaties die hier moeite mee hebben en welke beloning wacht als dat wél lukt?

“De onzichtbare muur tussen business units en IT-teams is een van de belangrijkste hindernissen voor een succesvolle digitale transformatie”, constateert Eelco Huurdeman. Als ervaren Business Consultant Hybrid Cloud wordt hij regelmatig ingeschakeld om die transformatie aan te jagen. Bij veel bedrijven treft hij daarbij een cultuur aan waarin IT nog een volledig ondergeschikte en volgende rol heeft. “Hoewel steeds meer bedrijven de cruciale rol van digitale technologie erkennen bij het realiseren van hun zakelijke doelen, wordt IT te vaak niet gezien als businesskans. Het is dan in eerste instantie aan de directie om de zakelijke doelen én de IT-doelen op één lijn te brengen.”

Deze alignment van business en IT betekent dat directie de CIO of andere IT-leidinggevende volledig meeneemt in de zakelijke strategie. “De CIO denkt dan ook actief mee over de bijdrage die IT kan leveren om die doelen te realiseren”, aldus Huurdeman. “Dat heeft ook gevolgen voor de houdbaarheid van je businessstrategie. Je hebt het dan vaak over een road map voor de komende drie tot vijf jaar. Tegelijk zie je echter dat de digitale ontwikkelingen die zo’n belangrijke rol spelen doorlopend versnellen. Daarom adviseren wij onze klanten deze strategie minimaal jaarlijks, maar liefst nog elke zes of zelfs drie maanden te evalueren. Wat zijn onze belangrijkste zakelijke drivers, en hoe kunnen we die met de laatste digitale ontwikkelingen verder aanjagen of uitbouwen?”

“Wat zijn onze belangrijkste zakelijke drivers, en hoe kunnen we die met de laatste digitale ontwikkelingen verder aanjagen of uitbouwen?”

Symptomen misalignment

Als er op directieniveau consensus is over het antwoord op deze vraag, kan er op veel verschillende plekken binnen de organisatie een efficiëntie slag plaatsvinden.  Huurdeman somt moeiteloos de talrijke symptomen op van organisaties waar de zo belangrijke alignment niet op orde is. “Bijvoorbeeld een te grote afhankelijkheid van legacy IT-systemen en modellen, zodat het stroomlijnen en managen van de gehele IT-infrastructuur een echte monsterklus wordt”, stelt hij.  “Of de aparte ontwikkeling van allerlei ‘sub strategieën’, bijvoorbeeld op het gebied van governance, automation, architectuur, DevOps, of customer experience. Die sluiten dan vaak nog maar beperkt aan op de op C-level vastgestelde business strategie. Die misalignment beperkt de zakelijke slagkracht van een organisatie, en leidt tegelijk tot inefficiëntie en dus tot hogere kosten.”

Het op één lijn brengen van de respectievelijke strategieën is volgens Huurdeman een eerste belangrijke stap. “De doorlopende communicatie tussen business en IT, en het wederzijdse begrip dat daaruit volgt, is een cruciaal vervolg. Aan zakelijke zijde groeit dan het besef dat IT geen commodity is, maar een krachtig instrument om de zakelijke doelen te bereiken. En de IT-zijde leert om mee te denken in die zakelijke doelen, en benodigde investeringen ook te motiveren door die te onderbouwen met potentiële zakelijke return on investment. Dit is een gebied waar wij veel organisaties bij helpen, onder meer met regelmatige gesprekken, assessments en inspiratiesessies.”

“Digitale transformatie beantwoordt cruciale vragen: Wat vraagt de business aan jou, wat kun je als IT inleveren en hoe verwerk je dat in je strategie?”

Strategische uitdaging

Doordat Huurdeman en zijn team de taal van beide kanten spreken, zijn ze in staat snel antwoorden te formuleren op cruciale vragen. Vragen die tijdens een digitale transformatie continu moeten worden gesteld aan leidinggevende IT’ers: Wat vraagt de business aan jou, wat kun je als IT inleveren, en hoe verwerk je dat in je strategie? Gevraagd naar concrete voorbeelden introduceert hij verschillende actuele cases. “Wij werken momenteel bijvoorbeeld voor een bedrijf dat zich razendsnel ontwikkelt van een grote regionale tot een echte landelijke speler”, vertelt hij. “De talrijke applicaties die nog op lokale servers draaien leveren daardoor een geografische uitdaging: hoe maak je die ook flexibel beschikbaar voor nieuwe medewerkers in andere regio’s?”

Dat is bij uitstek een uitdaging waarbij de publieke cloud uitkomst kan brengen. Huurdeman: “Wij ontwikkelen daarom momenteel een nieuw cloudplatform. Medewerkers uit het hele land, en dus ook van overgenomen bedrijven, kunnen daarop met dezelfde applicaties werken. Daardoor voorkomen we dat er een nauwelijks nog centraal te managen lappendeken van applicaties ontstaat. En ook dat de zo waardevolle data in een veelheid van lastig te ontsluiten silo’s terecht komt. In het verlengde daarvan automatiseren we direct ook het onboarden van al die nieuwe medewerkers. Op dit moment wordt dat nog handmatig gedaan door een batterij HR-medewerkers. Dat is heel inefficiënt en dus duur, én leidt ook gemakkelijk leiden tot foutieve data en beveiligingsrisico’s.”

Proactief schakelen

Tegelijk werken Huurdeman en zijn team aan de stroomlijning van het productieproces. “Daarbij maken we onder meer gebruik van kunstmatige intelligente– en IoT-toepassingen”, vertelt hij. “Het bedrijf in kwestie werkt met een zeer kapitaalintensief machinepark. Onderhoud is duur, en als zo’n machine uitvalt heeft dat aanzienlijke consequenties voor de levertijd, en dus voor het vermogen zakelijke afspraken na te komen. Door het aanbrengen van sensoren in de machines kunnen we de functionaliteit nu centraal monitoren. Die mogelijkheid koppelen we aan een kunstmatig intelligente applicatie. Die voorspelt wanneer een machine onderhoud nodig heeft, of dreigt uit te vallen. Daardoor kunnen we monteurs efficiënter inplannen, en resulterende kosten beter voorspellen.”

“Ultieme resultaat van de alignment is dat de time-to-market korter wordt en de organisatie sneller kan inspelen op trends en behoeftes bij de klant.”

Als er op directieniveau consensus is over het antwoord op deze vraag, kan er op veel verschillende plekken binnen de organisatie een efficiëntie slag plaatsvinden.  Huurdeman somt moeiteloos de talrijke symptomen op van organisaties waar de zo belangrijke alignment niet op orde is. “Bijvoorbeeld een te grote afhankelijkheid van legacy IT-systemen en modellen, zodat het stroomlijnen en managen van de gehele IT-infrastructuur een echte monsterklus wordt”, stelt hij.  “Of de aparte ontwikkeling van allerlei ‘sub strategieën’, bijvoorbeeld op het gebied van governance, automation, architectuur, DevOps, of customer experience. Die sluiten dan vaak nog maar beperkt aan op de op C-level vastgestelde business strategie. Die misalignment beperkt de zakelijke slagkracht van een organisatie, en leidt tegelijk tot inefficiëntie en dus tot hogere kosten.”

Bovendien is de resulterende data zeer waardevol bij het maken van strategische beslissingen. De eventuele aanschaf van nieuwe machines bijvoorbeeld, of het aannemen van nieuw personeel. Huurdeman: “Zo zorgt de alignment van business en IT in de dagelijkse praktijk van de organisatie dus voor talrijke synergie-effecten. Naast reeds genoemde voordelen zien we bijvoorbeeld ook dat de totale IT-kosten van deze onderneming juist dalen. Onder meer dankzij het snoeien van IT-kosten die de zakelijke doelstellingen niet ondersteunen, en de efficiëntere wijze waarop we security- en compliance issues kunnen managen. Ultieme resultaat van de alignment is daardoor dat de time-to-market korter wordt en de organisatie sneller kan inspelen op trends en behoeftes bij de klant. En dat leidt vanzelf tot een betere customer experience, trouwere klanten en een hogere omzet.”

Eelco Huurdeman

Sales Consultant
Hybrid Cloud

 

Persoonlijk advies nodig van onze consultants?

016- 796 200

Maandag – Donderdag 09:00 – 17:30

Vrijdag 08:30 – 17:00

Verstuur bericht

via ons contactformulier

Contact opnemen

ContactformulierClose

Bedankt voor uw interesse in Centralpoint. Op werkdagen tussen 8:30 en 17:30 uur kunt u voor zakelijk IT advies live met een van onze medewerkers chatten of whatsappen. Laat hieronder uw vraag achter dan zorgen wij er voor dat u binnen 1 werkdag een antwoord krijgt.

* u kunt als Consument niet bij ons bestellen. => Lees hier onze privacy- en cookieverklaring